»
»
1. Paaldansen bij Poledance Antwerp

Waarmee hou je best rekening?

Breng je eigen yogamat en handdoek mee voor de opwarming.
Bij je eerste les zal je een 'persoonlijk paalpoetsdoekje' ontvangen. Dit doekje kan je tijdens de lessen gebruiken om de danspaal waaraan je oefent, te ontsmetten. Na de les neem je het mee om het daarna telkens opnieuw te gebruiken.
Er zijn 4 spuitbussen met ontsmettingsalcohol die je tijdens de les kan gebruiken. Ontsmet je danspaal vóór en na gebruik.
De studio wordt vóór, tijdens en na de lessen geventileerd door ramen en deuren open te zetten voor zover de weersomstandigheden dit toelaten (een legging en pull kunnen nuttig zijn bij de opwarming).
Blijf thuis als je je niet goed voelt, of koorts hebt. Je zal die gemiste les tijdens dezelfde reeks mogen inhalen.

Een gemiste les kan je op een ander moment tijdens dezelfde reeks inhalen, dus op een andere dag/bij een andere lesgroep.
Verwittig ons ALTIJD wanneer je er niet kan zijn, én ook wanneer je met een andere lesgroep wil komen meedoen.
Dat kan telefonisch, f2f, via mail of whatsapp.
Lesbeurten dienen opgenomen te worden binnen de weken van de cursus, maw lesbeurten kunnen niet worden overgezet naar een andere/nieuwe lessenreeks. Uitzonderingen hierop zijn steeds mogelijk, na overleg en schriftelijke toestemming van de studio eigenaar (aka Marleen).

»
»
2. Wat is paaldansen precies?

Paaldansen is een manier van fitnessen en dansen, gebaseerd op choreografische routines met een (verticale) danspaal, die de afgelopen jaren erg populair geworden is. Door te paaldansen verbeter je je algemene houding, coördinatie en lenigheid. Bovendien verbetert je conditie, en je zelfvertrouwen wordt er groter van. Eigenlijk is het een pittige manier van sporten die tegelijkertijd toch elegant, uitdagend en energiek is.
Paaldansen wint nog elke dag aan populariteit en wordt door erg veel enthousiastelingen beoefend in sportclubs en dansstudio’s. Nationale en internationale wedstrijden worden op regelmatige basis georganiseerd.
Mede dankzij de inzet van IPSF (International Pole Sports Federation – www.polesports.org ) werd paaldansen op 17 oktober 2017 officieel erkend als sport en ligt niets nog in de weg om het als olympische discipline toe te laten.

»
»
3. Waarom zou je willen paaldansen?

Paaldansen is een goed alternatief voor een reguliere gymsessie.
Het allerbelangrijkste is dat paaldanstraining erg dynamisch en uitdagend is, en nooit zoals een ‘gewone’ fitnessles aanvoelt. Je zal je niet snel vervelen.
Wanneer je naar de lessen bij Poledance Antwerp komt, zal je:

  • je algemene houding, coördinatie en lenigheid verbeteren;
  • je core strength en uithouding vergroten;
  • je zelfvertrouwen vergroten;
  • plezier maken en nieuwe mensen ontmoeten.
»
»
4. Is er een leeftijds- of gewichtsbeperking om te kunnen paaldansen?

De paaldanslessen bij Poledance Antwerp staan open voor iedereen. 
Iedereen ouder dan 18j, ongeacht conditie, looks en sportiviteit, kan bij ons komen paaldansen, al dient er uiteraard rekening gehouden te worden met beperkingen door eerdere blessures en dergelijke.

»
»
5. Hoeveel mensen zitten er in een lesgroep?

We maken een onderscheid tussen lessen van 60 minuten met max. 5 deelnemers, en 'grotere' groepen van 8 mensen voor wie een les 75 minuten duurt. De studio telt 4 palen waaraan we maximum 8 mensen toelaten, maw je staat dan per 2 aan 1 danspaal. Dit heeft enkel voordelen: je kan mekaar spotten tijdens het oefenen van nieuwe moves én hebt de mogelijkheid om tussendoor even op adem te komen.
Privé- en semiprivé-lessen zijn eveneens mogelijk. Contacteer ons bij interesse en vermeld welke dag en uur voor jou mogelijk zijn.
Bij workshops wordt er gekeken naar de aard van de activiteit om te bepalen hoeveel mensen er toegelaten worden.

»
»
6. Wat doe ik aan tijdens de les?

Voor de eerste reeks beginnerslessen zijn een short en t-shirt zonder mouwen perfect. Voor de opwarming dien je, omwille van hygiënische redenen, je eigen yogamat mee te brengen.
De lengte van een short is idealiter boven de knie, omdat je de grip van je blote huid nodig hebt om aan de paal te ‘plakken’. Met teveel kleding ‘glijd’ je uit de paal omdat dit je geen grip geeft. Wanneer je doorstroomt naar een hoger niveau (vanaf intermediate-level) is een sporttop waarbij je buik ontbloot is, aan te raden.
Je hoeft geen schoenen aan, atletisch paaldansen doe je op blote voeten. Voor de lessen exotisch paaldansen raden we paaldansschoenen (aka Pleasers) en kniebeschermers aan.
Tijdens de opwarming en/of cooling down kan een yogapant/jogging/beenwarmers nuttig zijn. 
Juwelen zoals ringen, armbanden en horloges zijn bij ons verboden omdat je hiermee de danspalen beschadigt.
We raden je ook ten stelligste af om bodylotion, handcrème of andere moisturizers te gebruiken op de dag dat je komt paaldansen. Hiermee maak je jezelf en de paal nodeloos glad waardoor je snel naar beneden glijdt.

»
»
7. Bestaan er verschillende levels in paaldansen?

Ja, er zijn 4 duidelijk te onderscheiden groepen: beginner, intermediate, advanced en pro.
Iedereen start sowieso bij het begin: de beginners groepslessen. In deze lessen leren we de basistechnieken. Eens je deze goed onder de knie hebt, kan je evolueren naar een volgende groep en niveau en zullen we starten met het aanleren van bepaalde paaldansmoves en –poses, en combinaties hiervan. 
Startmomenten voor absolute beginners zijn september, januari en april.
Heb je al eerder gepaaldanst en wil je ook deel uitmaken van onze Antwerp Poleninja tribe? Dan kan je op eender welk moment aansluiten bij een lesgroep van jouw keuze. Contacteer ons en we zoeken samen met jou een lesmoment dat matcht met jouw ervaring en agenda.

De niveau's die we in onze studio hanteren zijn (in oplopende moeilijkheid van de lessen): beginner, beginner-1, beginner-2, intermediate, intermediate-1, intermediate-2, intermediate-3 en advanced/open level.
Degenen die deelnemen aan intermediate en advanced lessen, worden geacht de basisbewegingen en inverts te kennen en perfect uit te kunnen voeren.

»
»
8. Is een achtergrond als danser of sporter een vereiste om te komen meedoen?

Neen.
Alles wat je moet weten en kunnen, leer je tijdens de lessen bij Poledance Antwerp. Je begint bij het begin: de beginnersgroep, en evolueert zo verder. Naarmate de lessenreeks vordert, bouw je de nodige spierkracht en lichaamscontrole op doordat je de basistechnieken leert te beheersen.
Op deze manier komen lenigheid, kracht en algemene fitheid als het ware vanzelf, en worden blessures vermeden. Dit is ook de reden waarom je je steeds dient in te schrijven voor een lessenreeks en er geen losse lessen aangeboden worden. Startmomenten voor absolute beginners zijn september, januari en april.
Heb je al eerder gepaaldanst en wil je ook deel uitmaken van onze Antwerp Poleninja tribe? Dan kan je op eender welk moment aansluiten bij een lesgroep van jouw keuze. Contacteer ons en we zoeken samen met jou het lesmoment dat matcht met jouw ervaring en agenda.

»
»
9. Studio policy?
  • kom op tijd: de opwarming hoort bij de lessen en maakt er deel van uit. Wie meer dan vijf minuten van de opwarming mist, mag niet meer deelnemen aan de lessen. Lessen die gemist worden door te laat komen of zonder vooraf te verwittigen, mogen niet meer ingehaald worden;
  • loop niet zomaar het leslokaal binnen, maar wacht in de hal tot je wordt uitgenodigd;
  • zorg dat je omgekleed bent op het tijdstip dat de les begint. Aangezien Kavka geen kleedkamers heeft, dien je je in de danszaal om te kleden of dit vooraf al thuis te doen;
  • je brengt je eigen yogamatje mee voor de opwarming;
  • je poetst zelf de danspaal die je gebruikt vóór en na de les met je persoonlijke 'paalpoetsdoekje' dat je bij het begin van een lessenreeks zal ontvangen;
  • draag geen juwelen (armbanden, horloge, ringen ed) die de palen kunnen beschadigen;
  • de lesgeefster mag gefilmd worden tijdens de lessen, maar dit filmpje is enkel voor eigen gebruik (oefenen thuis) en mag niet op social media gedeeld worden. Eigen oefeningen filmen mag, zolang dit de lessen niet ophoudt. Staan er medeleerlingen op je filmpje? Vraag dan zeker hun toestemming vooraleer je het op social media deelt;
  • kan je een week niet? Je mag die gemiste les op een ander moment tijdens dezelfde reeks komen inhalen, op een andere dag/bij een andere lesgroep. Verwittig ons ALTIJD minstens 4u vooraf wanneer je er niet kan zijn, én ook wanneer je met een andere lesgroep wil komen meedoen: info@poledanceantwerp.be of +32 479 59 66 28 ;
  • lessen(reeksen) en workshops zijn non-refundable;
  • lesbeurten dienen opgenomen te worden binnen de weken van de cursus, maw lesbeurten kunnen niet worden overgezet.

 

Zit je na het lezen van deze FAQ’s toch nog met vragen, neem dan gewoon contact met ons op info@poledanceantwerp.be.
Je kan rekenen op:
- eerlijk en gefundeerd advies
- een antwoord op je vraag binnen de 48 uur