»
»
1. Wat is paaldansen precies?

Paaldansen is een manier van fitnessen en dansen, gebaseerd op choreografische routines met een (verticale) danspaal, die de afgelopen jaren erg populair geworden is. Door te paaldansen verbeter je je algemene houding, coördinatie en lenigheid. Bovendien verbetert je conditie, en je zelfvertrouwen wordt er groter van. Eigenlijk is het een pittige manier van sporten die tegelijkertijd toch elegant, energiek en vrouwelijk is.
Paaldansen wint nog elke dag aan populariteit en wordt door erg veel enthousiastelingen beoefend in sportclubs en dansstudio’s. Nationale en internationale wedstrijden worden op regelmatige basis georganiseerd.
Mede dankzij de inzet van IPSF (International Pole Sports Federation – www.polesports.org ) werd paaldansen op 17 oktober 2017 officieel erkend als sport en ligt niets nog in de weg om het als olympische discipline toe te laten.

»
»
2. Waarom zou je willen paaldansen?

Paaldansen is een goed alternatief voor een reguliere gymsessie.
Het allerbelangrijkste is dat paaldanstraining erg dynamisch en uitdagend is, en nooit zoals een ‘gewone’ fitnessles aanvoelt. Je zal je niet snel vervelen.
Wanneer je naar de lessen bij Poledance Antwerp komt, zal je:

  • je algemene houding, coördinatie en lenigheid verbeteren;
  • je core strength en uithouding vergroten;
  • je zelfvertrouwen vergroten;
  • plezier maken en nieuwe mensen ontmoeten.
»
»
3. Is er een leeftijds- of gewichtsbeperking om te kunnen paaldansen?

De paaldanslessen bij Poledance Antwerp staan open voor zowel mannen als vrouwen. Atletisch paaldansen is net als turnen een sport die zowel door mannen als vrouwen beoefend wordt.
Iedereen ouder dan 18j, ongeacht conditie, looks en sportiviteit, kan bij ons komen paaldansen, al dient er uiteraard rekening gehouden te worden met beperkingen door eerdere blessures en dergelijke.
Jonger dan 18 en toch geïnteresseerd? Contacteer ons en dan bekijken we samen wat mogelijk is.

»
»
4. Hoeveel mensen zitten er in een lesgroep?

We hebben 4 palen, en geven er de voorkeur aan om maximum 2 mensen per paal toe te laten.
Privé- en semiprivé-lessen zijn eveneens mogelijk. Contacteer ons in dat geval en vermeld welke dag en uur voor jou mogelijk zijn.
Bij workshops wordt er gekeken naar de aard van de activiteit om te bepalen hoeveel mensen er toegelaten worden.

»
»
5. Wat doe ik aan tijdens de les?

Voor de eerste reeks beginnerslessen zijn een short en t-shirt zonder mouwen goed.
De lengte van een short is idealiter boven de knie, omdat je de grip van je blote huid nodig hebt om aan de paal te ‘plakken’. Met teveel kleding ‘glijd’ je uit de paal omdat dit je geen grip geeft. Wanneer je doorstroomt naar een hoger level (beginners- of intermediate-level) is een sporttop waarbij je buik ontbloot is, aan te raden.
Je hoeft geen schoenen aan, atletisch paaldansen doe je op blote voeten.
Tijdens de opwarming en/of cooling down kunnen yogapants/jogging/beenwarmers nuttig zijn.
Juwelen zoals ringen, armbanden en horloges zijn bij ons verboden omdat je hiermee de palen zou kunnen beschadigen.
We raden je ook ten stelligste af om bodylotion, handcrème of andere moisturizers te gebruiken op de dag dat je komt paaldansen. Hiermee maak je jezelf en de paal nodeloos glad waardoor je snel naar beneden glijdt.

»
»
6. Bestaan er verschillende levels in paaldansen?

Ja, er zijn 3 duidelijk te onderscheiden groepen: beginners, intermediate en advanced.
Iedereen start sowieso bij het begin: de beginners groepslessen. In deze lessen leren we de basistechnieken. Eens je deze goed onder de knie hebt, kan je evolueren naar een volgende groep en niveau en zullen we starten met het aanleren van bepaalde paaldansmoves en –poses.
Degenen die deelnemen aan intermediate en advanced lessen, worden geacht de basisbewegingen en inverts te kennen en perfect uit te kunnen voeren.

»
»
7. Is een achtergrond als danser of sporter een vereiste om te komen meedoen?

Neen.
Alles wat je moet weten en kunnen, leer je tijdens de lessen bij Poledance Antwerp. Je begint bij het begin: de beginnersgroep, en evolueert zo verder. Naarmate de lessenreeks vordert, bouw je de nodige spierkracht en lichaamscontrole op doordat je de basistechnieken leert te beheersen.
Op deze manier komen lenigheid, kracht en algemene fitheid als het ware vanzelf, en worden blessures vermeden. Dit is ook de reden waarom je je steeds dient in te schrijven voor een lessenreeks en er geen losse lessen aangeboden worden.

»
»
8. Studio policy?
  • kom op tijd: de opwarming hoort bij de lessen en maakt er deel van uit. Wie meer dan vijf minuten van de opwarming mist, mag niet meer deelnemen aan de lessen. Lessen die gemist worden door te laat komen of zonder vooraf te verwittigen, mogen niet meer ingehaald worden;
  • loop niet zomaar het leslokaal binnen, maar wacht in de hal tot je wordt uitgenodigd;
  • zorg dat je omgekleed bent op het tijdstip dat de les begint. Aangezien Kavka geen kleedkamers heeft, dien je je in de danszaal om te kleden of dit vooraf al thuis te doen;
  • draag geen juwelen (armbanden, horloge, ringen ed) die de palen kunnen beschadigen;
  • de lesgeefster mag gefilmd worden tijdens de lessen, maar dit filmpje is enkel voor eigen gebruik (oefenen thuis) en mag niet op social media gedeeld worden. Eigen oefeningen filmen mag, zolang dit de lessen niet ophoudt. Staan er medeleerlingen op je filmpje? Vraag dan zeker hun toestemming vooraleer je het op social media deelt;
  • kan je een week niet? Elke lessenreeks voorziet een extra ‘inhaalles’ om dit op te vangen. Je kan uiteraard ook op een ander moment deze les komen inhalen. Verwittig ons ALTIJD wanneer je er niet kan zijn, én ook wanneer je met een andere lesgroep wil komen meedoen: info@poledanceantwerp.be of +32 479 59 66 28 ;
  • een cursus is non-refundable;
  • lesbeurten dienen opgenomen te worden binnen de 11 weken van de cursus, maw lesbeurten kunnen niet worden overgezet.

 

Zit je na het lezen van deze FAQ’s toch nog met vragen, neem dan gewoon contact met ons op info@poledanceantwerp.be.
Je kan rekenen op:
- eerlijk en gefundeerd advies
- een antwoord op je vraag binnen de 48 uur